6. Rezervace

V minulém díle jsme si řekli, jak zvládnout prohlídku nemovitosti na jedničku, na co se připravit, a nyní si řekneme jak to udělat, aby zájemce o koupi našeho bytu měl čas na sehnání kupní ceny, na přípravu a doladění smluvní dokumentace, a na všechno to papírování co nás čeká a my měli jistotu, že čas, který mu dáme k dispozici nás nestál víc, než jsme čekali.

Takže kupujícího máte. Dali jste přednost tomu mladému páru, který byl z vašeho bytu tak nadšen, a nyní dumáte, jak to udělat, aby dodrželi svoji část dohody, tedy byt koupili. Tak to vás možná zklamu, ale to udělat nejde. Nedonutíte někoho, aby udělal něco, co nechce nebo nemůže. Mám ale pro vás i dobrou zprávu. Můžete se chránit pro případ, že se to stane. Najdou si například něco jiného (přeci je nakonec oslovil strejda, že jim prodá jeho byt za menší peníze a v tý lepší čtvrti a ano je nám to líto, ale bohužel…) nebo to nakonec pro ně je ještě příliš velký závazek a oni jsou tak mladí… Důvodů proč nakonec kupující odstoupí od koupě je mnoho, ale nakonec koho to bolí, jste vy.

Číst dál

5. Prohlídky

V minulém díle jsme si řekli, jak to udělat, aby zrovna ta naše nemovitost zaujala co nejvíc kupujících.Prošli jsme si přípravu nemovitosti od úklidu, přes malování až po inzerci a kam ji zadat. Nyní si řekneme, jak zvládnout prohlídku nemovitosti na jedničku.

Nemovitost je připravená k prohlídce, všude je čisto a vy již netrpělivě čekáte na dohodnutou hodinu, kdy má přijít první zájemce. Inzerci jste podali na ty nej servery (ještě teď si říkáte, že to bylo nějak moc peněz), fotografie a video vám nafotil a natočil kamarád, přece to nakonec nebylo úplně jednoduché, ale zase to teď vypadá mnohem líp než ty původní výtvory. Očima kloužete po bílých stěnách a ve vzduchu je cítit vůně nové malby. Kontrolujete hodinky. Již tady přece měli být. Díváte se na papír, kde máte zaznamenány časy prohlídek a je to tak, měli tady přece již být! Ano to se stává. A v celku často. Dohodnete si schůzku a druhá strana ztratí zájem, nebo se něco stane. Každopádně nedorazí. Co s tím? Optimální je si dohodnout více schůzek za sebou a když před schůzkou pošlete sms, nebo si zavoláte, tak tím taky nic nezkazíte. Takové hezké pravidlo říká, že z deseti domluvených schůzek vám účast potvrdí šest lidí, z toho čtyři na prohlídku skutečně dorazí s tím, že dva vám řeknou, že ten 40metrový byt 1+1 je malý a že asi budou chtít něco většího⯑. Obrňte se trpělivostí a stavte se ke každé prohlídce, jako by byla první!

Číst dál

4. Prezentace nemovitosti

V minulém díle jsme si řekli, jak to udělat, abychom zkrátili čas prodeje a navýšili cenu prodávané nemovitosti, a nyní si řekneme, jak to udělat, aby zrovna ta naše nemovitost zaujala co nejvíc kupujících.

První věcí, která každého zaujme je vizuální část inzerce a proto je také nejdůležitější a bohužel, také nejpodceňovanější. Při aplikaci jen pár základních pravidel to však můžete zvládnout sami a vaše nemovitost pak bude vyčnívat v moři průměru. Můžeme využít jednak fotografickou prezentaci a jednak video. Jako optimální se jeví kombinaci obojího. Video bude mít větší odezvu, přeci jen pohybující se obrázek více zaujme a navíc se nemusí nikam klikat. Bohužel natočit, sestříhat a ozvučit video, není až tak jednoduché, ale pokud máte s natáčením nějakou zkušenost tak směle do toho! Mnohem častější je prezentace pomocí fotografií. Na začátek je dobré ujasnit si, co a jak budeme chtít prezentovat. Kuchyně a koupelna jsou základ, který by se na fotografiích měl objevit. Dále je dobré soustředit se na věci, které vaši nemovitost v očích kupujícího vyzvednou. Máte třeba hezký výhled, balkón, necháváte v bytě myčku s pračkou, nebo v chodbě je praktická dlažba a vestavěná skříň? Tak to ukažte.

Číst dál

3. Příprava nemovitosti k prodeji

V minulém dílu jsme si řekli jak si určit cenu, kde získám data, proč a kdy je důležité cenu stanovit a co se stane, když si odhadnete cenu nesprávně v závislosti na fázi trhu.  Nyní si řekneme, jak to udělat, aby se nemovitost prodávala rychleji a za víc, než konkurenční nemovitosti.

Asi si řeknete, jaké konkurenční nemovitosti? To jsou nemovitosti, které zjednodušeně řečeno, jsou podobné jako ta vaše. Mají podobnou velikost, vybavení, lokalitu… a lákají podobné kupce. V našem případě to je byt 2+1 u centra.

Číst dál

2. Za kolik to jen prodat?

V minulém díle jsme si ujasnili, zda budeme prodávat, nebo zvolíme jiný způsob a zda to zvládneme sami, nebo vyhledáme odborníky. V tomto dílu si řekneme, jak se stanovuje cena a proč a kdy je to důležité a kde to můžeme zjistit. Nejdůležitější vlastností každé prodávané nemovitosti jsou tři: lokalita, lokalita a v neposlední řadě se nesmí zapomenout na lokalitu. Taková je mantra v obchodu s nemovitostmi. A má pravdu. Lokalita vám určí cenové rozpětí, v kterém se v dané oblasti nemovitosti pohybují. Takže i byt (v našem případě 2+1 s hypotékou) se může v jedné oblasti prodávat ve vybydleném stavu za více, než byt stejné velikosti po rekonstrukci v jiné oblasti.

Číst dál

1. Prodat: ano či ne?

Sedíte na gauči u televize, ale nevnímáte nic z toho, co se v ní děje. Vám i vašemu protějšku září oči, protože jste se právě rozhodli, že prodáte svůj současný domov a koupíte si nový. Už si představujete jak bude vypadat, kolik se toho tam vejde, jak se v něm bude skvěle bydlet a hlavně jak tam budete šťastní. Ale pak to přijde. Za kolik prodat tenhle, aby to nebylo moc a někdo vůbec projevil zájem, nebo naopak aby to nebylo málo a my neprodělali, kde to nabízet, co smlouvy a hlavně, abychom nenaletěli nějakému podvodníkovi! Otázky se začínají množit a záře v očích pohasínat. Z radosti jsou rázem starosti. Ale co, zvládli to jiní, tak to mi dáme taky!

Číst dál